RITUALUL TIBETAN
CELE 5 EXERCITII TIBETANE
Sunt multe istorisiri si
povesti despre lamasii ciudati si invaluiti in mister numiti uneori chiar
supraoameni ce locuiesc in zona Tibetului, care uimesc intreaga lume cu
capacitatile si puterile lor incredibile si inaccesibile omului de rand. Multi
au auzit de “testul de initiere” ce are loc iarna, in noapti geroase, cand
discipolii dezbracati, se invelesc pe rand, cu mai multe cearsafuri ude, pe
care le usuca cu caldura degajata de propriul lor corp. Mai putin cunoscut este
poate ordinul lamasilor “Lung – Gom – Pa”, care
isi ingreuneaza corpul cu lanturi si alte obiecte metalice, dupa care sfideaza
legea gravitatiei, deplasan-du-se cu o viteza incredibila, in salturi de pana
la 10 metri. Lista “puterilor” acestor oameni poate continua cu mersul pe apa, sau prin foc, cu demonstratii de telekinezie, telepatie,
vederea viitorului, a aurei, vindecari miraculoase si
multe altele, aproape la nesfarsit.
Totusi, una din cele mai
interesante capacitati ale unora ditre acesti oame-ni, pare aceea de a nu imbatrani. Aceasta a fost dezvaluita
prima data lumii occidentale, de Peter Kelder, in 1939, in cartea sa “Ochiul
Revelatiei (The Eye of Revelation)”, in care autorul afirma ca a aflat despre
Ritualul Tibetan de la un fost colonel al armatei britanice, care a servit in
India. Conform autorului, colo-nelul Bradford (pseudonim) a gasit in acea parte
a lumii lamaseria unde se practica Ritualul, a exersat cativa ani si s-a intors
complet reintinerit, invatan-du-i la randul sau pe altii.
Originea
Ritualului, e foarte discutata si disputata, unii atribuind-o siste-mului de
exercitii tibetane (’phrul ‘khor). Altii spun ca face parte din Yoga, iar alte factiuni sustin ca
cele cinci exercitii ( ritualuri ) preced Yoga cu cel putin 700 de ani, deci nu au nici o legatura cu
aceasta.
Ce este cert, in privinta
ritualului tibetan?
Cele 5 exercitii, combina rotirea cu patru
miscari, intalnite in posturile din yoga. Rotirea supune corpul unei
forte centrifuge, iar celelalte 4 exercitii realini-aza energiile alchimice
care circula de-a lungul coloanei vertebrale (foc, apa, aer, pamant) si readuc
functionarea chakrelor in parametrii normali, ceea ce curata aura, revitalizeaza si reechilibreaza
intregul organism, cresc vitalitatea si reduc efectele imbatranirii.
Cum se practica Ritualul Tibetan?
Reguli generale:
- intotdeauna se incepe cu rotirea corpului, urmata de celelalte 4 exercitii;
- rotirea se face in sensul acelor de ceasornic (de la
stanga la dreapta), indiferent de emisfera in care va aflati;
- este bine, dar nu obligatoriu ca respiratia
sa se faca numai pe nas;
- desi e indicat ca exercitiile sa
inceapa orientat cu fata spre nord, acest aspect nu este obligatoriu si
nu trebuie urmarit cu obstinatie;
- fiecare exercitiu, se repeta de
cel mult 21 de ori, dupa care se trece la urmatorul;
- in timpul exercitiilor, niciodata nu trebuie sa apara senzatia de discomfort (nu
fortati niciodata – in cazul acesta, mai mult nu inseamna mai bun);
- este indicat ca incepatorii sa
abordeze fiecare exercitiu cu un numar mai mic de repetari (eventual 3),
pe care il vor creste ritmic, saptamanal, sau chiar lunar, pana ajung la
numarul maxim (optim) de 21 de repetari;
- daca unul dintre exercitii va pare mai dificil si nu va permite
cresterea numa-rului de repetari in ritmul celorlalte, nu fortati, ci aplicati
o crestere mai lenta, pana ajunge si el la numarul optim de repetari;
- pentru a obtine beneficiul maxim, e bine ca Ritualul sa fie practicat zilnic, cu cel mult o zi
pauza pe saptamana;
- daca ati intrerupt ritualul, nu este strict obligatoriu sa-l
reluati de la inceput, dar functie de lungimea pauzei, poate fi necesar sa
reincepeti cu un numar redus de repetari;
- este indicat ca exercitiile 2,
3, 4 si 5 sa nu fie practicate pe o suprafata tare si rece (ciment sau
piatra – folositi o patura, un covor sau o saltea de fitness);
- inainte de a incepe fiecare
exercitiu, incercati 5-10 secunde, sa va concentrati asupra lui;
- nu folositi incaltaminte si\sau imbracaminte care va poate
deranja in timpul exercitiilor (prea stramta, prea larga, etc.)
- in imaginile insotitoare, se arata ritmul indicat al
respiratiei, cu ajutorul sagetilor, IN-inspiratie
si OUT-expiratie;
- executia corecta si in intregime a Ritualului, poate dura intre 7 si 15 minute;
# Exercitiul 1 – Energie
(Mental – rotirea insasi, curata energia corpului)
Stati drept, in picioare,
mainile intinse lateral, paralel cu solul, palmele orientate spre pamant,
picioarele apropiate.
Va rotiti de la stanga spre
dreapta (in sensul acelor de ceasornic), de
cel mult 21 de ori.
* Comentarii:
- rspiratia are loc normal (de
voie), in timpul exercitiului;
- la inceput rotirea poate fi
mai lenta, dar in timp viteza de rotatie trebuie sa creasca pana cand mainile
sunt tinute intinse si ridicate de forta centrifuga (aveti grija sa nu
fortati);
- daca, dupa rotiri, va simtiti
ametiti, lipiti palmele in fata in pozitia de rugaciune, sau “namaste”, priviti fix la varfurile
degetelor mari si in scurt timp trece;
# Exercitiul 2 – Pamant (Gat –
tot corpul este direct conectat la pamant – energia telurica)
Stati intins pe spate,
picioarele apropiate, mainile intinse pe langa corp cu palmele spre sol. Ridicati
capul de pe sol, apasand cu barbia in piept si in ace-lasi timp, ridicati si
picioarele la verticala fata de sol.
Reveniti la pozitia intinsa de
la inceput.
* Comentarii:
- in timpul ridicarii capului
si picioarelor, inspirati cat mai profund;
- in timpul revenirii la
pozitia culcat, expirati complet;
- desi e indicat ca genunchii
sa fie intinsi, nu e obligatoriu;
- in cele 5-10 secunde de
concentrare de la inceput, incercati sa simtiti energia telurica (legatura cu
pamantul);
# Exercitiul 3 – Aer (Piept –
se concentreaza pe piept, plamani)
Ingenunchiati pe sol, cu corpul
drept si privirea inainte.
Mainile sunt pe langa corp, cu
palmele sprijinite putin oblic de coapse, in partea posterioara (sub fese).
Inclinati capul inainte,
apasand cu barbia in piept.
Inclinati capul cat mai mult pe
spate, arcuind la maxim si coloana vertebrala, sprijinindu-va cu palmele pe
coapse si cu coatele orientate spre inapoi.
Reveniti la pozitia de pornire,
cu coatele intinse.
* Comentarii:
- la arcuirea pe spate, inspirati profund;
- la revenirea in pozitia de pornire, expirati complet;
- talpile se sprijina cu varfurile degetelor pe sol;
# Exercitiul 4 – Apa (Stomac –
se concentreaza pe zona abdomi-nala, cu cele mai multe fluide din corp)
Va asezati pe sol, cu picioarele
intinse inainte, aproximativ 15cm intre calcaie, palmele presate pe sol, cu
degetele lipite si orientate spre inainte, in dreptul feselor.
Inclinati capul inainte,
presand cu barbia in piept.
Lasati capul cat se poate de
mult pe spate, ridicand corpul, cu genunchii indoiti si bratele intinse.
Reveniti la pozitia de pornire.
* Comentarii:
- la ridicarea corpului,
inspirati profund;
- la revenirea in pozitia
sezand, expirati complet;
- in pozitia ridicat, trunchiul
este orizontal, drept, in continuarea coapselor, in unghi drept fata de gambe
si brate, cu capul cat mai mult lasat pe spate si arata ca o masa;
- pe finalul pozitiei ridicate
(masa) incercati 1-2 secunde sa incordati toti muschii corpului;
# Exercitiul 5 – Foc (Zona
Bazala – prin intensitate, genereaza caldura corporala)
Stati in sprijin pe palme si
varfurile picioarelor, cu spatele arcuit (bazinul aproape lipit de sol) si
capul impins cat mai mult pe spate (pozitie aproximativ similara cu “cobra” din
yoga).
Impingeti capul inainte apasand
cu barbia in piept si ridicati cat puteti de sus bazinul, cu picioarele intinse
si bratele in prelungirea trunchiului, astfel incat formati o litera “V”
intoarsa la 180 de grade.
Reveniti la pozitia de pornire.
* Comentarii
- intre palme, ca si intre
talpi, este o distanta de aproximativ 60 de centimetri;
- in timp ce ridicati bazinul,
formand litera “V” rasturnata, inspirati profund;
- la revenirea in pozitia de
pornire (cobra) expirati complet;
ATENTIE
- acest
exercitiu,creste presiunea arteriala (tensiunea); in caz ca aveti
probleme, reduceti numarul de repetari, in limita comfortului personal si
abordati o crestere mai lenta a numarului de repetari;
- numai la acest exercitiu, inspiratia se face pe nas, iar
expiratia pe gura, emitand sunetul (”haaa”)
Acesta este “Ritualul Tibetan”,
suita de cinci exercitii, care atunci cand sunt
practicate corect si in numarul optim, de 21 de repetari, va dau o neasteptata
energie, vioiciune, pofta de viata, regleaza functiile corpului si atenueaza,
sau chiar anuleaza (ba in unele cazuri a si inversat) procesul de imbatranire.
In concluzie, va doresc mult
succes, aplicare reusita si implinirea obiecti-vului, in caz ca vi l-ati
propus, nu inainte totusi de a va avertiza, ca Ritualul
are si un mic secret. Este vorba de un al 6-lea exercitiu, care le incoroneaza
pe ce-lelalte 5 si care in multe prezentari ale Ritualului nu este aratat si
nici macar mentionat. Probabil multi stiti faptul ca disciplinele,
stiintele, mai mult, sau mai putin ezoterice, cum ar fi yoga de exemplu, se
recomanda a fi practicate cel putin la inceput, sub directa supraveghere a unui
instructor. Asta din cauza ca unele exercitii, posturi, metode, benefice de
altfel, in caz ca sunt numai putin gresite,
fortate, sau incorect aplicate, pot face mai mult rau decat bine. Acesta
este si cazul celui de-al 6-lea exercitiu din “Ritualul Tibetan”. In cazul
nostru, acest exercitiu, prin ridicarea diafragmei, comprima si forteaza putin
muschiul inimii. Din aceasta cauza se recomanda o deosebita prudenta, sau chiar
se interzice cardiacilor in fazele de inceput. E bine sa-ntelegeti ca, chiar
daca ati facut progrese, si ati ajuns sa lucrati cu numarul optim (21) de
repetari, nu sunteti deja maestrii, iar stapanirea “la perfectie” a Ritualului,
s-ar putea sa va ia ceva mai mult timp decat va asteptati. Totodata, in traditia tibetana, se spu-ne ca cel de-al saselea
exercitiu, presupune si practicarea continentei (asociata sau confundata in
culturile occidentale cu celibatul) datorita transmutarii alchi-mice a energiei
sexuale in energie vitala si trezirii energiei kundalini. Prin urmare,
nu-mi asum responsabilitatea de a-l explica pe hartie, dar va astept cu
propuneri pentru si la workshop-uri sau alte intalniri, unde putem exersa Ritua-lul
Tibetan in intregime, cu toate cele 6 exercitii.
In 1930 colonelul englez Bradford a descoperit o
manastire tibetana localizata in inaltul mun-tilor. Calugarii ce locuiau acolo,
cu toate ca erau foarte batrini aratau tineri si plini de vitalitate, zvo-nindu-se
ca au descoperit Fintina Tineretii. Discutind cu ei, coloneul Bradford a aflat
ca practicau cele 5 ritualuri ale intineririi, un
set de exercitii ce, repetat zilnic cu regularitate, avea proprietatea de a
intineri si insanatosi practicantii. Mai mult de atit, intreg setul nu
lua mai mult de 20 de minute de practica. Incintat colonelul a copiat
exercitiile si a inceput sa le practice, publicind mai apoi manuscrisul sub
titlul "Cele cinci ritualuri tibetane ale intineririi".
După prezentarea unui produs, de obicei, urmează
sfaturile pentru utilizarea lui. V-au fost des-crise cele
cinci ritualuri tibetane în ultimul articol, acum iată şi „modul de
întrebuinţare” al acestora. La început, toate ritualurile se execută zilnic, de
trei ori. Cu fiecare săptămână care trece se adaugă încă două execuţii ale
celor cinci ritualuri, până se ajunge, după zece săptămâni, la 21 de ori pentru
fiecare ritual. Acestea se vor executa dimineaţa sau seara ori dimineaţa şi
seara. Dimineaţa toate cele 21 şi seara câte trei exerciţii, apoi seara crescându-se
cu câte două. Cele cinci ritualuri au legătură între ele şi fiecare dintre ele
are importanţa sa. Dacă un ritual pare imposibil de executat la început, se
renunţă temporar la el şi se încearcă din nou după câteva luni. Nu se va lucra
până la extenuare şi se va creşte numărul execuţiilor în timp. Dacă se pot
executa numai patru din cele cinci ritualuri, rezultatul obţinut este, de
asemenea, important, dar cele patru vor fi executate în mod regulat şi corect.
Şi după executarea unui singur ritual se pot obţine
rezultate bune. Orice altfel de exerciţii, în special cele pentru inimă şi
circulaţie, contribuie la păstrarea sau regăsirea echilibrului energetic al
organismului. Cele cinci ritualuri ajută la echilibrarea energiilor şi astfel
organismul devine mai receptiv la efectele benefice ale altor exerciţii.
Ritualurile se execută zilnic, cu pauză de o zi pe săp-tămână, altfel progresul
va avea de suferit. De obicei, toată repriza de exerciţii fizice durează aproxi-mativ
20 de minute, iar timpul scade cu creşterea condiţiei fizice.
Respiraţia este şi ea un lucru important. Expiraţia
ajută mai mult dacă în timpul execuţiei ritualurilor se gândeşte că toată
tensiunea existentă în corp este eliberată, fapt ce produce o stare de bine
într-un corp relaxat. Inspiraţia trebuie făcută gândind că organismul este
invadat de un senti-ment de împlinire şi satisfacţie.
După execuţia ritualurilor este bine să se facă o baie cu apă călduţă sau rece, dar nu foarte rece. Apoi, ştergerea corpului se poate face, la început, cu un prosop ud, iar apoi cu unul uscat.
Există şi un al şaselea ritual care îi ajută pe cei
foarte riguroşi. Acesta duce la creşterea spiri-tuală alături de o revigorare a
organismului. Dar executarea acestui al şaselea ritual cere din partea
persoanei şi o autoizolare. O mare parte din energia vitală, care circulă prin
cei şapte centri energe-tici, se transmite, acumulându-se sub formă de energie
sexuală în primul centru, astfel încât ceilalţi şase nu sunt alimentaţi
suficient. Prin cel de-al şaselea ritual, energia sexuală activată este
dirijată către partea superioară a corpului, pentru echilibrare. Tibetanii sunt
abstinenţi din punct de vedere sexual. Energia sexuală este ghidată către alte
scopuri.
Însă nu se cere să se facă o reprimare a energiei de
reproducere, calea de urmat fiind stăpâ-nirea impulsului sexual, şi nu
reprimarea sau irosirea lui, ci transformarea acestuia în sublim.
Executarea celui de-al şaselea ritual se face numai de
cei care au un surplus de energie sexuală şi simt nevoia de a scăpa de această
senzaţie. Iar acum iată cum decurge acest ritual. Din poziţia de drepţi se
expiră tot aerul din plămâni şi se apleacă în faţă cu palmele pe genunchi. Se
expiră în conti-nuare dacă mai există încă aer în plămâni şi se revine, fără a
inspira, în poziţie de drepţi. Se pun mâi-nile apoi pe coapse şi se apasă în
jos. Umerii se află împinşi în sus. După aceea, se trage mult abdo-menul şi se
ridică pieptul, rămânând cât mai mult timp posibil în această poziţie. Se va
inspira pe nas şi se va expira pe gură.
La expirare se relaxează braţele, acestea fiind
atârnate liber pe lângă corp. Urmează o respira-ţie adâncă pe gură şi pe nas.
Acest ritual se va executa de trei ori. El se poate executa doar de cei cu o
putere sexuală ridicată, dar numai după ce reuşesc să înfrângă dorinţa de
atracţie sexuală care îi do-mină. Abia atunci se va putea transforma energia
sexuală pentru a fi transmisă către partea superioa-ră a corpului, fapt ce
produce linişte şi echilibru interior. Abstinenţa se face doar în timpul
executării celui de-al şaselea ritual. După accea, se vor executa numai cele
cinci şi viaţa sexuală poate deveni normală.
Hrana reprezintă, de asemenea, un factor foarte
important pentru succesul rezultatelor execu-tării celor cinci ritualuri.
Benjamin Franklin spunea: „Pentru a-ţi
lungi viaţa scurtează-ţi mesele”. Hrana este recomandat a fi
vegetariană. Tibetanii chiar prelucrează, ei înşişi, pământul pentru pro-ducerea
hranei vegetale, fapt ce dă o senzaţie plăcută, nebănuită, de reuniune cu
natura. Nu este indi-cat a se mânca produse din carne, dar se pot mânca
produsele de la animale: ouă, brânză, unt etc.
Dieta ce conţine hrană sănătoasă este bine, de regulă,
să fie formată dintr-un singur fel de mâncare la o masă. Trebuie să se mănânce
fără grabă, liniştit, iar mâncarea să fie mestecată bine înainte de a fi
înghiţită.
Mâncarea nemestecată corect, înghiţită
repede, în stomac are efectul unei dinamite. Tibetanii au cinci
reguli de aur, simple, pentru o alimentaţie sănătoasă.
1. Nu se combină la o masă carbohidraţii cu carnea.
2. Dacă la consumul cafelei apar tulburări digestive sau de sistem nervos, cafeaua trebuie băută fără zahăr, lapte sau frişcă. În cazul în care încă sunt probleme, se renunţă la consumul cafelei.
3. Mestecatul mâncării se face până când aceasta devine fluidă, iar cantitatea de hrană consumată trebuie să fie redusă.
4. Este indicat a se mânca un gălbenuş de ou crud pe zi, la începutul sau la sfârşitul mesei, dar ouăle trebuie să fie proaspete, iar găinile să fie hrănite natural, fără chimicale, altfel se recomandă a înlocui oul cu nuci înmuiate în apă.
5. Varietatea de alimente consumate la o masă este indicat a fi redusă la minimum.Un alt aspect important este vocea. O voce puternică denotă vitalitate. Când vocea unui vârstnic devine stridentă, subţire, slabă, este semn că organismul acestuia a ajuns la un stadiu avansat de degradare.
1. Nu se combină la o masă carbohidraţii cu carnea.
2. Dacă la consumul cafelei apar tulburări digestive sau de sistem nervos, cafeaua trebuie băută fără zahăr, lapte sau frişcă. În cazul în care încă sunt probleme, se renunţă la consumul cafelei.
3. Mestecatul mâncării se face până când aceasta devine fluidă, iar cantitatea de hrană consumată trebuie să fie redusă.
4. Este indicat a se mânca un gălbenuş de ou crud pe zi, la începutul sau la sfârşitul mesei, dar ouăle trebuie să fie proaspete, iar găinile să fie hrănite natural, fără chimicale, altfel se recomandă a înlocui oul cu nuci înmuiate în apă.
5. Varietatea de alimente consumate la o masă este indicat a fi redusă la minimum.Un alt aspect important este vocea. O voce puternică denotă vitalitate. Când vocea unui vârstnic devine stridentă, subţire, slabă, este semn că organismul acestuia a ajuns la un stadiu avansat de degradare.
Centrul energetic din zona gâtului, unde se află
glanda tiroidă, influenţează, prin deschiderea
lui, ceilalţi centri. Dacă vocea
devine mai înaltă şi mai stridentă, se depune efort pentru a o schimba cu o
tonalitate mai jos. Acest lucru are influenţă de stimulare şi asupra
centrului de energie sexuală. Tinerii coborând nivelul vocii vor
fi ajutaţi în păstrarea virilităţii, iar bătrânii să şi-o redobândească. Iata,
de exemplu, o posibilitate de exerciţiu pentru a rezolva problemele de mai sus.
Se exersează cu voce mică, parţial pe nas, pronunţând
sunetele minn – mimm – minn. Se repetă coborând vocea pe ton cât mai scăzut,
până la cel mai grav sunet posibil. Este recomandată procedura în timpul
dimineţii, când vocea este mai gravă.
O
voce mai intensă, ca vibraţie, va ajuta la o încărcare intensă a centrilor
energetici, în special al celui corespunzător sexului.
Femeile care au o voce prea groasă este bine dacă pot
să şi-o subţieze. Echilibrările energetice se pot face şi prin dirijarea
vocilor, cu ajutorul sunetelor sau al cuvintelor. Tibetanii folosesc mantre,
cuvinte-cheie care sunt generatoare de
vibraţii benefice, pentru întreţinerea echilibrului centrilor energetici. Fiecare din cei şapte centri energetici sunt activaţi
prin pronunţarea unui cuvânt mantră, care rezonează cu
frecvenţele acelui centru energetic. Începând de sus, de deasupra capului către
partea inferioară a corpului, mantrele pentru echilibrarea energetică a
centrilor sunt:
NAH pentru Sahasrara,
AUM pentru Ajna,
HAM pentru Visuddha,
YAM pentru Anahata,
RAM pentru Manipura,
VAM pentru Swadhisthana,
LAM pentru Muladhara
Acestea fiind zise şi mai ales făcute, să vedem dacă
ne vom mai recunoaşte atunci când vom trece pe lângă noi.
Sursa: www.abundent.ro/ritualul-tibetan